Keynote spreker: Thomas Van Eeckhout (CEO softwarebedrijf EASI)

 Keynote spreker: Thomas Van Eeckhout (CEO softwarebedrijf EASI)

Keynote spreker 10de editie:
Thomas Van Eeckhout (CEO EASI)

Hoe combineer je geluk én performance? Thomas Van Eeckhout (CEO EASI) gaat dieper in op welke fundamentele waarden en behoeften leiden tot gelukkige werknemers en hoe die bijdragen tot het succes van een onderneming.

Participatief business model

EASI is een IT bedrijf dat zich focust op cloud, security en business software. Het bedrijf bestaat dit jaar 20 jaar en mag dat vieren met heel wat belangrijke mijlpalen. Dit jaar alleen al ontving EASI de HR Pioneer Award, werd het verkozen tot Entreprise De L’Année, werd het voor de tweede keer benoemd tot Best Managed Company én sleepten ze voor het vijfde jaar op rij de award in de wacht voor Best Workplace in de categorie minder dan 500 werknemers. Het succesvolle participatieve business model van EASI is gebouwd op een verrassend personeelsbeleid.

Erkenning als uitgangspunt

Voor Thomas Van Eeckhout (EASI) zit betrokkenheid hem in de kleine dingen. Alles begint bij kleine, maar consistente tekenen van erkenning: “Ik ben ervan overtuigd dat betrokkenheid — en dus het lang bij een werkgever in dienst blijven — slechts in mindere mate te maken heeft met het financiële. Het belangrijkste is inspelen op de behoeftes die je medewerker heeft. Kleine dingen betekent dat je hen apprecieert in wat ze doen en dat ook benoemt, bijvoorbeeld door simpelweg met hen te praten en hen te bedanken.”

EASI trekt die lijn door en laat medewerkers doorgroeien en aandeelhouder worden van het bedrijf: “We werven nooit externe managers aan omdat we de collega’s zelf de kans willen geven om door te groeien.” Die houding begint reeds bij de vacature. Rekruteurs hebben oog voor wat ze het ‘rising star’-potentieel noemen. Medewerkers moeten het in zich hebben om door te groeien. “Ook al gaan we als bedrijf dan misschien soms wat trager, we geven steeds kansen en dus erkenning aan onze eigen mensen.”

Leiderschap

Voor Thomas Van Eeckhout is leiderschap een heel belangrijk element in een cultuur van betrokkenheid. De manager wordt soms nog te veel gezien zoals in de oude school. Dat was de man die alles moest weten en het meeste moest kennen. Dat hoeft vandaag bijlange niet meer zo te zijn. Voor de CEO van EASI mag de leidinggevende zich gerust kwetsbaar opstellen: “Dat zijn mensen zich kunnen ontplooien is zijn eerste opdracht. Zo werken wij althans met onze leiders. Wie doorgroeit en chef wordt, denkt soms dat hij heel streng moet zijn. In de eerste maanden begeleiden we de nieuwe chefs naar modern leiderschap.”

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *